Ficha 002 Locomotora Zugastieta

LOCOMOTORA DE VAPOR ZUGASTIETA
ORIGEN: FERROCARRIL DE AMOREBIETA A GUERNICA
CONSTRUCTOR: SHARP STEWART, GLASGOW
AÑO DE CONSTRUCCIÓN: 1888


La locomotora de vapor Zugastieta fue construida por Sharp Stewart en 1888 con destino al Ferrocarril de Amorebieta a Gernika, donde era conocida como “Isabelita koipesta” debido al elevado consumo de aceite de sus bielas interiores. Esta máquina trabajó en las obras de prolongación de la vía a Bermeo, que tuvieron lugar entre 1945 y 1955, cinco años más tarde, en 1960, fue sustituida por locomotoras y automotores de tracción diésel. El Museo Vasco del Ferrocarril la preservó en 1993 y su restauración operativa se llevó a cabo en 1995



ZUGASTIETA LURRUNEZKO TREN-MAKINA
JATORRIA: 
FERROCARRIL DE AMOREBIETA A GUERNICA
ERAIKITZAILEA: SHARP STEWART, GLASGOW
EGINDAKO URTEA: 1888


Zugastieta lurrunezko tren-makina 1888an Sharp Stewart-ek eraiki zuen, honen norakoa Amorebietatik Gernikara doan Trenbiderako zen eta “Isabelita koipesta” bezala ezagutzen zen. Makina honek Bermeorako trenbideen luzapen lanetan lan egin zuen, 1945etik 1955era. Bost urte beranduago, 1960an, tren-makina eta diesel trakziozko automotoreengatik ordezkatu zen. Burnibidearen Euskal Museoak 1993an babestu zuen eta zaharberritze eragingarria 1995ean burutu zuen.


ZUGASTIETA STEAM LOCOMOTIVE
ORIGIN: FERROCARRIL DE AMOREBIETA A GUERNICA
BUILDER: SHARP STEWART, GLASGOW
YEAR: 1888

The steam engine, Zugastieta, was built by Sharp Stewart in 1888 for the Amorebieta to Guernica Railway Line, where it was known as "Isabelita koipesta." This machine worked on the extension of the line to Bermeo between 1945 and 1955. Five years later, in 1960, it was replaced by diesel engines and railcars. The Basque Railway Museum acquired it in 1993 and restoration work began in 1995.


LOCOMOTIVE VAPEUR ZUGASTIETA
ORIGINE: FERROCARRIL DE AMOREBIETA A GUERNICA
CONSTRUCTEUR: SHARP STEWART, GLASGOW
ANEÉ:1888


La locomotive à vapeur Zugastieta fut construite par Sharp Stewart en 1888 à destination du chemin de fer d’Amorebieta à Guernica, où elle était connue comme “Isabelita koipesta”. Cette machine travailla dans les travaux de prolongation de la voie à Bermeo, qui furent effectués entre 1945 et 1955 ; cinq plus tard, en 1960, elle fut substituée par des locomotives et des automoteurs à traction diesel. Le musée basque du chemin de fer la préserva en 1993.


Comentarios

  1. Thanks for sharing Such a valuable information.Im very thankful to You That You Had Given Me This opportunity to write on This blog.please visit our website I Assure You That it will be very useful for @ Packers And Movers Gurgaon

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares